Kryteria oceny pisemnych form wypowiedzi
Drogi Uczniu, jeśli trafiłeś na
tę stronkę, oznacza to, że jesteś na dobrej drodze
do osiągnięcia sukcesu!
Napisałeś samodzielnie wypowiedź,
ale nie jesteś pewien, czy zrobiłeś to dobrze?
Oto moje dobre rady:
1. Odszukaj na tej stronie daną formę wypowiedzi i przeanalizuj dokładnie wszystkie jej kryteria.
2. Spokojnie przeczytaj swoją pracę i sprawdź czego w niej brakuje.
3. Nanieś uwagi na kartkę.
4. Ponownie zredaguj swoje wypracowanie.
Trzymam za Ciebie kciuki!
Na pewno sobie poradzisz!!! :)
Kartka pocztowa wraz z adresem
|
|||||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba
punktów
|
|||
I
|
Realizacja
podanego tematu
|
1
|
|||
II
|
Bezpośredni zwrot do adresata oraz podpisanie kartki przez nadawcę
|
1
|
|||
III
|
Poprawne
zaadresowanie kartki
[umieszczenie we właściwych miejscach
niezbędnych elementów adresu:
imię (inicjał) i nazwisko,
ulica z numerem domu, kod pocztowy i
nazwa miejscowości]
|
1
|
|||
IV
|
Dobór słownictwa dostosowany do osoby
adresata oraz wyrażonej treści
|
1
|
|||
V
|
Poprawność językowa
dopuszczalny 1 błąd]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalny 1 błąd]
|
2
|
|||
VI
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalny 1 błąd]
|
1
|
|||
VII
|
Poprawne graficzne rozmieszczenie
tekstu i estetyka zapisu
[akapity, marginesy, czystość, czytelność]
|
1
|
|||
Dobre rady:
|
8
|
||||
Kartka z
dziennika
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba punktów
|
I
|
Data na początku
|
1
|
II
|
Przedstawienie w narracji
pierwszoosobowej wydarzeń i faktów, których narrator był świadkiem lub
uczestnikiem,
|
1
|
III
|
Chronologiczna relacja z aktualnych wydarzeń
Spójność i logiczność tekstu
|
1
|
IV
|
Informacje o uczuciach, refleksjach,
przemyśleniach piszącego
[co najmniej 2 przykłady]
|
1
|
V
|
Obecność odautorskich komentarzy
zawierających ocenę przedstawionych zdarzeń
[co
najmniej 1 przykład]
Używanie
słownictwa wartościującego dodatnio lub ujemnie
|
1
|
VI
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
2
|
VII
|
Poprawność
interpunkcyjna
[dopuszczalne
3 błędy]
|
1
|
VIII
|
Estetyka
zapisu
[akapity, czystość,
czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
9
|
List prywatny
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba punktów
|
I
|
Praca na temat
|
1
|
II
|
Obecność elementów charakterystycznych
dla listu
[nazwa miejscowości i data, nagłówek,
formuła pożegnania, podpis]
|
1
|
III
|
Odpowiedni układ graficzny
[właściwe
rozmieszczenie charakterystycznych elementów]
|
1
|
IV
|
Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem
właściwych proporcji
[wstęp, rozwinięcie, zakończenie]
|
1
|
V
|
Zwroty do adresata
[co najmniej 2]
|
1
|
VI
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne
2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
1
|
VII
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne
3 błędy]
|
1
|
VIII
|
Estetyka zapisu [akapity, marginesy,
czystość, czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
9
|
Notatka
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba
punktów
|
I
|
Praca zgodna z tematem
|
1
|
II
|
Zwięzłość i rzeczowość informacji
|
1
|
III
|
Spójność tekstu
|
1
|
IV
|
Przejrzystość
|
1
|
V
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne
2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
2
|
VI
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 3 błędy]
|
1
|
VII
|
Estetyka
zapisu [czystość, czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
8
|
Ogłoszenie /
zawiadomienie
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba punktów
|
I
|
Uwzględnienie niezbędnych elementów
[np.
termin, miejsce, cel, ewentualne dodatkowe uwagi na temat sprawy, nadawcy]
|
2
|
II
|
Zwięzłość, rzeczowość.
Informacyjny charakter wypowiedzi
|
1
|
III
|
Odpowiedni układ graficzny
[nagłówek,
treść, podpis; przejrzystość zapisu]
|
1
|
IV
|
Poprawność
językowa
(dopuszczalny
1 błąd)
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalny
1 błąd]
|
2
|
VII
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalny 1 błąd]
|
1
|
VIII
|
Estetyka zapisu
[czystość, czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
8
|
Opowiadanie
twórcze
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba punktów
|
I
|
Praca zgodna z tematem
|
2
|
II
|
Przedstawienie wydarzeń w
uporządkowany sposób
Wypowiedź
jest spójną, zamkniętą całością
[zawiera wprowadzenie do wydarzeń,
opis ich przebiegu, zakończenie]
|
2
|
III
|
Obecność słownictwa dynamizującego tok
opowiadania [nagromadzenie czasowników
stosowanie wyrazów wskazujących na
następstwo zdarzeń]
|
1
|
IV
|
Poprawność
językowa
[dopuszczalne
2 błędy]
Poprawność
ortograficzna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
2
|
V
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne
3 błędy]
|
1
|
VI
|
Estetyka zapisu [akapity, czystość,
czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
Opowiadanie z
dialogiem
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba punktów
|
I
|
Zgodność pracy z tematem
|
2
|
II
|
Przedstawienie wydarzeń w
uporządkowany sposób
Wypowiedź
jest spójną, zamkniętą całością
[zawiera wprowadzenie do wydarzeń,
opis wydarzeń,
zakończenie]
|
2
|
III
|
Obecność słownictwa dynamizującego tok
opowiadania [nagromadzenie czasowników,
stosowanie wyrazów wskazujących na
następstwo zdarzeń]
|
1
|
IV
|
Poprawnie
zapisany dialog
[każda kolejna wypowiedź zapisana od
nowej linijki,
od myślnika, wielką literą]
|
1
|
V
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]
|
2
|
VI
|
Poprawność
interpunkcyjna
[6
dopuszczalne 3 błędy]
|
1
|
VII
|
Estetyka
zapisu [akapity, czystość, czytelność]
|
1
|
10
|
||
Dobre rady:
|
Plan ramowy / notatka w formie planu
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba
punktów
|
I
|
Wybór najistotniejszych wydarzeń
(informacji)
|
2
|
II
|
Zapisanie wydarzeń w punktach
|
1
|
III
|
Zwięzłość, rzeczowość
|
1
|
IV
|
Konsekwentne stosowanie danej formy -
czasownika lub równoważnika
|
1
|
V
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne
2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
2
|
VI
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 2 błędy]
|
1
|
VII
|
Estetyka zapisu
[czystość, czytelność]
|
1
|
Dobre rady:
|
9
|
Plan szczegółowy / notatka w formie
planu
|
||
Numer
|
Kryteria
|
Liczba
|
kryterium
|
punktów
|
|
I
|
Wybór i zapis najistotniejszych
wydarzeń (informacji)
w punktach
|
2
|
II
|
Uzupełnienie treści punktów
podpunktami
Zwięzłość, rzeczowość
[podpunkty nie muszą pojawiać się przy
każdym punkcie]
|
1
|
III
|
Zapis w formie równoważników zdań
|
1
|
IV
|
Poprawność zapisu
[konsekwencja w zastosowanym sposobie
zapisu, np. 1. a) b)]
|
1
|
V
|
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]
|
2
|
VI
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
1
|
VII
|
Estetyka
zapisu [akapity, marginesy, czystość, czytelność]
|
1
|
9
|
||
Dobre
rady:
|
Zaproszenie
|
||
Numer
kryterium
|
Kryteria
|
Liczba
punktów
|
I
|
Praca
na temat
|
1
|
II
|
Zamieszczenie
informacji odpowiadających na pytania:
- Kto? [np.
podpis pod zaproszeniem]
-
Kogo? [informacje o adresacie]
- Na co? [nazwa
uroczystości, imprezy]
- Kiedy? [dzień,
miesiąc, rok, godzina]
- Gdzie? [miejsce uroczystości, imprezy]
|
2
|
III
|
Zastosowanie
charakterystycznego słownictwa
[np. uprzejmie/serdecznie
zapraszam, mam zaszczyt/honor zaprosić, proszę o przybycie na...]
|
1
|
IV
|
Zwięzłość,
rzeczowość oraz informacyjny charakter wypowiedzi
|
1
|
V
|
Poprawność
językowa
dopuszczalny
1 błąd
Poprawność
ortograficzna
[dopuszczalny
1 błąd]
|
2
|
VI
|
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne
2 błędy]
|
1
|
VII
|
Estetyka zapisu
[czystość,
czytelność]
|
1
|
9
|
||
Dobre
rady:
|
MOJE UWAGI
|
Jeśli praca
nie jest zgodna z tematem, uczeń nie otrzymuje żadnych punktów.
|
Jeżeli praca
jest za krótka, również nie przyznaje się za nią punktów.
|
Jeżeli uczeń nawiązuje do tematu, ale odbiega
od właściwej formy wypowiedzi, to:
·
w klasie 4 otrzymuje punkty tylko za kryteria:
poprawność
językowa,
poprawność ortograficzna,
poprawność interpunkcyjna,
graficzne rozmieszczenie tekstu i estetykę zapisu
· w klasie 6, całą pracę ocenia się na 0 punktów!
|