wtorek, 26 września 2017

Kryteria oceniania


Kryteria oceny pisemnych form wypowiedzi



Drogi Uczniu, jeśli trafiłeś na tę stronkę, oznacza to, że jesteś na dobrej drodze
do osiągnięcia sukcesu!

Napisałeś samodzielnie wypowiedź, ale nie jesteś pewien, czy zrobiłeś to dobrze?


Oto moje dobre rady:


1. Odszukaj na tej stronie daną formę wypowiedzi i przeanalizuj dokładnie wszystkie jej kryteria.
2. Spokojnie przeczytaj swoją pracę i sprawdź czego w niej brakuje.
3. Nanieś uwagi na kartkę.
4. Ponownie zredaguj swoje wypracowanie.


Trzymam za Ciebie kciuki!

Na pewno sobie poradzisz!!! :)






Kartka pocztowa wraz z adresem

Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów


I
Realizacja podanego tematu



1

II
Bezpośredni zwrot do adresata oraz podpisanie kartki przez nadawcę
1

III
Poprawne zaadresowanie kartki
[umieszczenie we właściwych miejscach niezbędnych elementów adresu:
 imię (inicjał) i nazwisko,
ulica z numerem domu, kod pocztowy i nazwa miejscowości]
1

IV
Dobór słownictwa dostosowany do osoby adresata oraz wyrażonej treści
1


V
Poprawność językowa
dopuszczalny 1 błąd]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalny 1 błąd]



2




VI
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalny 1 błąd]



          1

VII
Poprawne graficzne rozmieszczenie tekstu i estetyka zapisu
 [akapity, marginesy, czystość, czytelność]
           1


Dobre rady:                                                       




8




Kartka z dziennika
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Data na początku
   1
II
Przedstawienie w narracji pierwszoosobowej wydarzeń i faktów, których narrator był świadkiem lub uczestnikiem,
1
III
Chronologiczna relacja z aktualnych wydarzeń
Spójność i logiczność tekstu

1
IV
Informacje o uczuciach, refleksjach, przemyśleniach piszącego
[co najmniej 2 przykłady]
1

V
Obecność odautorskich komentarzy zawierających ocenę przedstawionych zdarzeń
[co najmniej 1 przykład]
Używanie słownictwa wartościującego dodatnio lub ujemnie

1

VI
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]

Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]

2

VII
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 3 błędy]



1
VIII
Estetyka zapisu
[akapity, czystość, czytelność]
1
Dobre rady:                                                        




9







List prywatny
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Praca na temat
1

II
Obecność elementów charakterystycznych dla listu
[nazwa miejscowości i data, nagłówek, formuła pożegnania, podpis]

1
III
Odpowiedni układ graficzny
[właściwe rozmieszczenie charakterystycznych elementów]
1
IV
Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwych proporcji
[wstęp, rozwinięcie, zakończenie]
1
V
Zwroty do adresata
[co najmniej 2]
1

VI
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]


1


VII
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 3 błędy]



1
VIII
Estetyka zapisu [akapity, marginesy, czystość, czytelność]
1

Dobre rady:                                                        
9




Notatka
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Praca zgodna z tematem
1
II
Zwięzłość i rzeczowość informacji
1
III
Spójność tekstu
1
IV
Przejrzystość
1

V
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]


2


VI
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 3 błędy]



1
VII
Estetyka zapisu [czystość, czytelność]
1
Dobre rady:                                                        



8




Ogłoszenie / zawiadomienie
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów

I
Uwzględnienie niezbędnych elementów
[np. termin, miejsce, cel, ewentualne dodatkowe uwagi na temat sprawy, nadawcy]

2
II
Zwięzłość, rzeczowość.
Informacyjny charakter wypowiedzi
1
III
Odpowiedni  układ graficzny
[nagłówek, treść, podpis; przejrzystość zapisu]
1
IV
Poprawność językowa
(dopuszczalny 1 błąd)
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalny 1 błąd]

2


VII
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalny 1 błąd]



1
VIII
Estetyka zapisu
[czystość, czytelność]
1
Dobre rady:                                                     





8








Opowiadanie twórcze
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Praca zgodna z tematem
2
II
Przedstawienie wydarzeń w uporządkowany sposób
Wypowiedź jest spójną, zamkniętą całością
[zawiera wprowadzenie do wydarzeń, opis ich przebiegu, zakończenie]
2

III
Obecność słownictwa dynamizującego tok opowiadania [nagromadzenie czasowników
 stosowanie wyrazów wskazujących na następstwo zdarzeń]

1

IV
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]


2


V
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 3 błędy]



1
VI
Estetyka zapisu [akapity, czystość, czytelność]
1
Dobre rady:                                                        










Opowiadanie z dialogiem
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Zgodność pracy z tematem
2
II
Przedstawienie wydarzeń w uporządkowany sposób
Wypowiedź jest spójną, zamkniętą całością
[zawiera wprowadzenie do wydarzeń,
opis wydarzeń,
 zakończenie]


2

III
Obecność słownictwa dynamizującego tok opowiadania [nagromadzenie czasowników,
stosowanie wyrazów wskazujących na następstwo zdarzeń]

1

IV
Poprawnie zapisany dialog
[każda kolejna wypowiedź zapisana od nowej linijki,
od myślnika, wielką literą]

1

V
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]

2


VI
Poprawność interpunkcyjna
[6 dopuszczalne 3 błędy]



1
VII
Estetyka zapisu [akapity, czystość, czytelność]
1

10

Dobre rady:                                                       





Plan ramowy / notatka w formie planu
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów
I
Wybór najistotniejszych wydarzeń (informacji)
2
II
Zapisanie wydarzeń w punktach
1
III
Zwięzłość, rzeczowość
1
IV
Konsekwentne stosowanie danej formy - czasownika lub równoważnika
1

V
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]
2


VI
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 2 błędy]



1
VII
Estetyka zapisu
[czystość, czytelność]
1
Dobre rady:                                                    
9




Plan szczegółowy / notatka w formie planu
Numer
Kryteria
Liczba
kryterium

punktów
I
Wybór i zapis najistotniejszych wydarzeń (informacji)
 w punktach
2
II
Uzupełnienie treści punktów podpunktami

Zwięzłość, rzeczowość
[podpunkty nie muszą pojawiać się przy każdym punkcie]
1

III
Zapis w formie równoważników zdań

1
IV
Poprawność zapisu
[konsekwencja w zastosowanym sposobie zapisu, np. 1. a) b)]
1

V
Poprawność językowa
[dopuszczalne 2 błędy]
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalne 2 błędy]


2


VI
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 2 błędy]



1
VII
Estetyka zapisu [akapity, marginesy, czystość, czytelność]
1

9


Dobre rady:                                                       








Zaproszenie
Numer kryterium
Kryteria
Liczba punktów


I

Praca na temat

1
II
Zamieszczenie informacji odpowiadających na pytania:
-  Kto? [np. podpis pod zaproszeniem]
-  Kogo? [informacje o adresacie]
-  Na co? [nazwa uroczystości, imprezy]
-  Kiedy? [dzień, miesiąc, rok, godzina]
- Gdzie? [miejsce uroczystości, imprezy]
2

III
Zastosowanie charakterystycznego słownictwa
[np. uprzejmie/serdecznie zapraszam, mam zaszczyt/honor zaprosić, proszę o przybycie na...]

1
IV
Zwięzłość, rzeczowość oraz informacyjny charakter wypowiedzi
1

V
Poprawność językowa
dopuszczalny 1 błąd
Poprawność ortograficzna
[dopuszczalny 1 błąd]


2


VI
Poprawność interpunkcyjna
[dopuszczalne 2 błędy]



1
VII
Estetyka zapisu
[czystość, czytelność]
1

9

Dobre rady:                                                       






MOJE UWAGI
Jeśli praca nie jest zgodna z tematem, uczeń nie otrzymuje żadnych punktów.

Jeżeli praca jest za krótka, również nie przyznaje się za nią punktów.
Jeżeli uczeń nawiązuje do tematu, ale odbiega od właściwej formy wypowiedzi,  to:
·         w klasie 4 otrzymuje punkty tylko  za kryteria:
 poprawność językowa,
         poprawność ortograficzna,
         poprawność interpunkcyjna,
         graficzne rozmieszczenie tekstu i estetykę zapisu
·   w klasie  6, całą pracę ocenia się na 0 punktów! 


















Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...