niedziela, 19 grudnia 2021

Podsumowanie wiedzy klasa Vb

 

Gdy w sercu tęsknota...

 

Test podsumowujący II rozdział „Uwaga, uczucia!”
z podręcznika „NOWE Słowa na start!” 5

 

 

1. Przeczytaj uważnie teksty i zadania.

2. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem. Nie używaj korektora.

3. W zadaniach 1.–4., 6.–7. i 11 podane są cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną

z nich i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi.

4. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi. Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem, a następnie zamaluj kratkę z literą oznaczającą właściwą odpowiedź.

5. Rozwiązania pozostałych zadań zapisz w wyznaczonych miejscach.

6. Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów, jaką uzyskasz za udzielenie właściwej odpowiedzi. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 34 punkty.

 

Grażyna Bąkiewicz, Muchy w butelce

Czekając, aż niebo zacznie różowieć, spoglądam na zdjęcia przyczepione do tapety. Rogi powyginały im się ze starości. Już dwa lata tu wiszą. Upływ czasu sprawiał, że widoczne na fotografiach twarze powoli zlewały mi się w całość, w jedną istotę o nazwie: rodzice. Przesunęłam po nich palcem. To jest mama, a to tata. Brakowało mi dotyku mamy. […]

Aż ścisnęło mnie w gardle z tęsknoty. Zupełnie jakbym dopiero w tej chwili zauważyła, że jej nie ma.

Nie zamierzam biadolić, ale przypomniało mi się, że miała mi przysłać z Włoch kawałek lawy, a tata kiedyś obiecał, że wyjaśni mi sposób obliczania długości fal promieniowania elektromagnetycznego. Dziwne, za czym można zatęsknić. Tym bardziej, że tak naprawdę nie wiem, czy były to prawdziwe obietnice, czy tylko je sobie wymyśliłam. Równie dobrze mogły pochodzić z reklam proszku do prania.

To nieprawda, że jestem nieszczęśliwa, że mam złe dzieciństwo, że żyję w stresie, bo bez rodziców. W rzeczywistości nie jest tak źle. Poważnie. Nie przywiązuję do swojej sytuacji specjalnego znaczenia. Można nawet powiedzieć, że traktuję tę kwestię dość beztrosko. Wirtualni rodzice są wygodniejsi niż prawdziwi. Codziennie rozmawiamy przez telefon albo internet. Wypytują mnie o stopnie i o koleżanki, a ja plotę, co mi ślina na język przyniesie. Dziadek i ciotka patrzą na to trochę krzywo, ale rzadko prostują moje zmyślenia. Bo w sumie, po co ich tam, we Włoszech, martwić naszymi kłopotami. […] W dodatku wierzę, że i oni znają sztuczkę z wędrówką umysłu i są zawsze przy mnie, gdy dzieją się różne ważne sprawy, jak złamana ręka, bolący ząb, awantura w szkole o potłuczoną szybę, zapalenie płuc, wyróżnienie w konkursie plastycznym […].

Już od jakiegoś czasu czekam na zaproszenie. Dzień po dniu obiecuję sobie, że powiem im to wprost, ale jakoś nigdy się nie składa […]. Nie, żebym miała pretensje, ale czasami pojawia się myśl, że zamiast mnie mogli sobie sprawić pieska. Byłoby prościej.

Grażyna Bąkiewicz, Muchy w butelce (fragment)

 

1. Z tekstu dowiadujemy się, że rodzice głównej bohaterki            1 p.

A. od dwóch lat są po rozwodzie.

B. mieszkają za granicą.

C. kupili sobie pieska.

D. wysłali córce zaproszenie do Włoch.

 

2. Dziewczynka i jej rodzice                                                             1 p.

A. widują się raz na dwa lata.

B. rozmawiają ze sobą codziennie przez telefon i internet.

C. rozmawiają ze sobą za pośrednictwem dziadka i ciotki.

D. mieszkają we Włoszech.

 

3. Podczas rozmów z rodzicami dziewczynka często zmyśla, ponieważ                            1 p.

A. jest beztroska i nie traktuje rozmów poważnie.

B. chce zdenerwować dziadka i ciotkę.

C. lubi układać różne historie.

D. nie chce martwić rodziców swoimi kłopotami.

 

4. Główne uczucia dziewczynki to                                                   1 p.

A. smutek, gniew, strach.

B. tęsknota, smutek, rozczarowanie.

C. przygnębienie, strach, wstyd.

D. tęsknota, wstyd, gniew.

 

5. Uzupełnij podane związki frazeologiczne wyrazami z ramki.                                         3 p.

Pole tekstowe: czarną, paw, strachu, ugięły, łzami, ziemię
 

 

 


dumny jak ……………..

trząsł się ze ……………

nogi się pod nią ……………

wpadła w ………… rozpacz

zapaść się pod ……………..

zalał się ……………………..


 

6. Wybierz właściwe dokończenie zdania.                                                              1 p.

We fragmencie zdania [...] różne ważne sprawy, jak złamana ręka, bolący ząb, [...] zapalenie płuc, wyróżnienie w konkursie plastycznym [...]

A. dwa rzeczowniki w rodzaju nijakim, trzy rzeczowniki w rodzaju męskim |
i dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim.

B. trzy rzeczowniki w rodzaju nijakim, dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i dwa rzeczowniki w rodzaju męskim.

C. jeden rzeczownik w rodzaju męskim, cztery rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim.

D. cztery rzeczowniki w rodzaju nijakim, dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i jeden w rodzaju męskim.

 

7. Jakiego znaku interpunkcyjnego brakuje w podanym zdaniu?                1 p.

Dziadek zapytał „Dlaczego nie powiedziałaś prawdy?”.

A. Kropki.

B. Przecinka.

C. Dwukropka.

D. Myślnika.

 

8. Uzupełnij tekst podanymi wyrazami w odpowiedniej formie.                                        2 p.

 

Kocham swoją ............................... (babcia) i często ......................... (piec) dla niej ciasteczka. Co drugi dzień .......................................... (przynosić) jej także zakupy. .................................... (wiedzieć), że starszym ludziom należy pomagać. Niestety, nie wszyscy to ..................................... (rozumieć).

 

9. Wpisz w luki podane wyrazy w odpowiedniej formie.                                                    3 p.

 

Gdy szłam z .............................. (ciotka) do sklepu, spotkałyśmy .............................. (nasza sąsiadka), która powiedziała nam o zbiórce pieniędzy na ............................................ (kocia fundacja).

Kasia i Tomek .............................. (organizować) jutro spotkanie z ..................................... (przedstawicielka) schroniska dla zwierząt – chcą pomóc .............................. (wolontariusze) w opiece nad psami i kotami.

 

10. Zapisz podane rzeczowniki w celowniku liczby pojedynczej.                                      2 p.

 

świat – ...........................................................................

kiermasz – .....................................................................

biblioteka – ...................................................................

wojsko – .......................................................................

 

11. W którym szeregu zapisane są wyłącznie rzeczowniki w celowniku liczby mnogiej?  1 p.

A. Rodzicom, dom, rozmowom.

B. Koleżankom, rodzicom, dziadkom.

C. Zdjęciom, rozmowom, telefon.

D. Dwóm, telefonom, zdjęciom.

 

12. Uzupełnij zdania podanymi rzeczownikami w odpowiedniej formie.               3 p.

 

W przyszłym tygodniu odbędą się wycieczki do dwóch (oceanarium) ...................................................

Na (forum) ..................................................... internetowych można znaleźć wiele cennych informacji na różne tematy.

Podczas wycieczki do Krakowa byliśmy w kilku (muzeum) ......................................................

 

13. Podkreśl rzeczowniki, które nie mają liczby pojedynczej.         3 p.

 

odzież, drzwi, grabie, spodnie, Monako, skrzypce, ryż, usta, tratwa,
 Tatry, zazdrość, nożyce, Kilimandżaro

 

 

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...