https://view.genial.ly/5e95e97b36fb330dff3cf8d5/guide-o-doktorze-hiszpanie-jana-kochanowskiego
wtorek, 21 grudnia 2021
niedziela, 19 grudnia 2021
Podsumowanie wiedzy klasa Vb
Gdy w sercu tęsknota...
Test podsumowujący II rozdział „Uwaga, uczucia!”
z podręcznika „NOWE Słowa na start!” 5
1. Przeczytaj
uważnie teksty i zadania.
2. Rozwiązania
zapisuj długopisem albo piórem. Nie używaj korektora.
3. W zadaniach
1.–4., 6.–7. i 11 podane są cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Wybierz tylko jedną
z nich i zamaluj
kratkę z odpowiadającą jej literą w karcie odpowiedzi.
4. Staraj się
nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi. Jeśli się pomylisz, błędne
zaznaczenie otocz kółkiem, a następnie zamaluj kratkę z literą oznaczającą
właściwą odpowiedź.
5. Rozwiązania
pozostałych zadań zapisz w wyznaczonych miejscach.
6. Przy każdym
poleceniu podano liczbę punktów, jaką uzyskasz za udzielenie właściwej
odpowiedzi. Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 34 punkty.
Grażyna
Bąkiewicz, Muchy w butelce
Czekając,
aż niebo zacznie różowieć, spoglądam na zdjęcia przyczepione do tapety. Rogi
powyginały im się ze starości. Już dwa lata tu wiszą. Upływ czasu sprawiał, że
widoczne na fotografiach twarze powoli zlewały mi się w całość, w jedną istotę
o nazwie: rodzice. Przesunęłam po nich palcem. To jest mama, a to tata.
Brakowało mi dotyku mamy. […]
Aż
ścisnęło mnie w gardle z tęsknoty. Zupełnie jakbym dopiero w tej chwili
zauważyła, że jej nie ma.
Nie
zamierzam biadolić, ale przypomniało mi się, że miała mi przysłać z Włoch
kawałek lawy, a tata kiedyś obiecał, że wyjaśni mi sposób obliczania długości
fal promieniowania elektromagnetycznego. Dziwne, za czym można zatęsknić. Tym
bardziej, że tak naprawdę nie wiem, czy były to prawdziwe obietnice, czy tylko
je sobie wymyśliłam. Równie dobrze mogły pochodzić z reklam proszku do prania.
To
nieprawda, że jestem nieszczęśliwa, że mam złe dzieciństwo, że żyję w stresie,
bo bez rodziców. W rzeczywistości nie jest tak źle. Poważnie. Nie przywiązuję
do swojej sytuacji specjalnego znaczenia. Można nawet powiedzieć, że traktuję
tę kwestię dość beztrosko. Wirtualni rodzice są wygodniejsi niż prawdziwi.
Codziennie rozmawiamy przez telefon albo internet. Wypytują mnie o stopnie i o
koleżanki, a ja plotę, co mi ślina na język przyniesie. Dziadek i ciotka patrzą
na to trochę krzywo, ale rzadko prostują moje zmyślenia. Bo w sumie, po co ich
tam, we Włoszech, martwić naszymi kłopotami. […] W dodatku wierzę, że i oni znają
sztuczkę z wędrówką umysłu i są zawsze przy mnie, gdy dzieją się różne ważne
sprawy, jak złamana ręka, bolący ząb, awantura w szkole o potłuczoną szybę,
zapalenie płuc, wyróżnienie w konkursie plastycznym […].
Już
od jakiegoś czasu czekam na zaproszenie. Dzień po dniu obiecuję sobie, że
powiem im to wprost, ale jakoś nigdy się nie składa […]. Nie, żebym miała
pretensje, ale czasami pojawia się myśl, że zamiast mnie mogli sobie sprawić
pieska. Byłoby prościej.
Grażyna
Bąkiewicz, Muchy w butelce (fragment)
1. Z tekstu dowiadujemy się, że
rodzice głównej bohaterki 1 p.
A. od dwóch lat są po rozwodzie.
B. mieszkają za granicą.
C. kupili sobie pieska.
D. wysłali córce zaproszenie do
Włoch.
2. Dziewczynka i jej rodzice 1
p.
A. widują się raz na dwa lata.
B. rozmawiają ze sobą codziennie
przez telefon i internet.
C. rozmawiają ze sobą za
pośrednictwem dziadka i ciotki.
D. mieszkają we Włoszech.
3. Podczas rozmów z rodzicami
dziewczynka często zmyśla, ponieważ 1
p.
A. jest beztroska i nie traktuje
rozmów poważnie.
B. chce zdenerwować dziadka i
ciotkę.
C. lubi układać różne historie.
D. nie chce martwić rodziców swoimi
kłopotami.
4. Główne uczucia dziewczynki to 1
p.
A. smutek, gniew, strach.
B. tęsknota, smutek, rozczarowanie.
C. przygnębienie, strach, wstyd.
D. tęsknota, wstyd, gniew.
5. Uzupełnij podane związki
frazeologiczne wyrazami z ramki. 3
p.
dumny jak ……………..
trząsł się ze ……………
nogi się pod nią ……………
wpadła w ………… rozpacz
zapaść się pod ……………..
zalał się ……………………..
6. Wybierz właściwe
dokończenie zdania. 1
p.
We fragmencie
zdania [...] różne ważne sprawy, jak
złamana ręka, bolący ząb, [...]
zapalenie płuc, wyróżnienie w konkursie plastycznym [...]
A.
dwa rzeczowniki w rodzaju nijakim, trzy rzeczowniki w rodzaju męskim |
i dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim.
B.
trzy rzeczowniki w rodzaju nijakim, dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i dwa rzeczowniki w rodzaju męskim.
C.
jeden rzeczownik w rodzaju męskim, cztery rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim.
D.
cztery rzeczowniki w rodzaju nijakim, dwa rzeczowniki w rodzaju żeńskim
i jeden w rodzaju męskim.
7. Jakiego znaku
interpunkcyjnego brakuje w podanym zdaniu? 1
p.
Dziadek
zapytał „Dlaczego nie powiedziałaś prawdy?”.
A. Kropki.
B. Przecinka.
C. Dwukropka.
D. Myślnika.
8. Uzupełnij tekst podanymi wyrazami w odpowiedniej
formie. 2
p.
Kocham swoją
............................... (babcia)
i często ......................... (piec) dla niej ciasteczka. Co drugi dzień
.......................................... (przynosić) jej także zakupy.
.................................... (wiedzieć),
że starszym ludziom należy pomagać. Niestety, nie wszyscy to
..................................... (rozumieć).
9. Wpisz w luki podane wyrazy w odpowiedniej
formie. 3 p.
Gdy szłam z .............................. (ciotka) do sklepu, spotkałyśmy .............................. (nasza sąsiadka), która powiedziała nam o
zbiórce
pieniędzy na ............................................ (kocia fundacja).
Kasia i Tomek .............................. (organizować) jutro spotkanie z ..................................... (przedstawicielka) schroniska dla
zwierząt – chcą pomóc .............................. (wolontariusze) w opiece nad psami i
kotami.
10. Zapisz
podane rzeczowniki w celowniku liczby pojedynczej. 2 p.
świat –
...........................................................................
kiermasz –
.....................................................................
biblioteka –
...................................................................
wojsko –
.......................................................................
11. W którym szeregu zapisane są wyłącznie
rzeczowniki w celowniku liczby mnogiej? 1
p.
A. Rodzicom, dom, rozmowom.
B. Koleżankom, rodzicom, dziadkom.
C. Zdjęciom, rozmowom, telefon.
D. Dwóm, telefonom, zdjęciom.
12. Uzupełnij zdania podanymi
rzeczownikami w odpowiedniej formie. 3
p.
W przyszłym tygodniu odbędą się wycieczki
do dwóch (oceanarium) ...................................................
Na (forum) .....................................................
internetowych można znaleźć wiele cennych informacji na różne tematy.
Podczas wycieczki do Krakowa
byliśmy w kilku (muzeum) ......................................................
13. Podkreśl rzeczowniki, które nie
mają liczby pojedynczej. 3 p.
odzież,
drzwi, grabie, spodnie, Monako, skrzypce, ryż, usta, tratwa,
Tatry, zazdrość, nożyce, Kilimandżaro
Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...
-
Ogólna wiedza o czasowniku: Wykreślanka: https://learningapps.org/view426026 Quiz (kl. IV): https://learningapps.org/view5269508 Wskazywanie...
-
Przypomnijmy sobie - co składa się na świat przedstawiony w utworze. Czas i miejsce akcji, bohaterowie oraz wydarzenia. W zeszycie zap...