Między poezją a malarstwem. Analizujemy obrazy i związane z nimi utwory.
Proszę o obejrzenie obrazów - podręcznik strona 306.
Zastanówcie się - jakie wrażenia wywołują w Was te dzieła.
O co chcielibyście zapytać ich twórców?
Następnie przeczytajcie wiersze - strona 307.
Porównajcie wasze wrażenia związane z obrazami z tym, co wynika z tekstów poetyckich. Wnioski proszę zapisać w zeszycie. Wystarczy 10 zdań.
Wskazaną formą wykonania tych zadań jest praca w grupach (najlepiej dwuosobowych).
czwartek, 14 maja 2020
Każdy się czegoś boi - Małgosia - 15 maja
Każdy się czegoś boi - interpretacja wiersza Joanny Kulmowej ,,Nie mów, że się nie boisz"
Małgosiu, proszę:
- przeczytaj wiesz ze strony 249,- stwórz w zeszycie krótką notatkę o anaforze - definicja na stronie 250,- odszukaj anafory w wierszu J. Kulmowej,- napisz odpowiedź na pytanie postawione w zadaniu 3 na stronie 250.
wtorek, 12 maja 2020
Czytamy lekturę - ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem" - środa VIa,b,c
Moi Drodzy,
mam nadzieję, że zaczęliście już czytać lekturę obowiązkową. 😊
Zdaję sobie sprawę z tego, że wielu z Was nie zdążyło wypożyczyć książki, dlatego wysłałam wcześniej link do tej książki. Czas spędzony przy komputerze z pewnością nie wpływa dobrze na wasz wzrok, dlatego nie będę wprowadzać nowych tematów do przyszłego wtorku. Proszę jednak, abyście dokończyli w tym czasie czytanie książki.
Zwróćcie 👀szczególną uwagę na:
- czas, ciekawe miejsca, najważniejsze wydarzenia,
- bohaterów: Gdzie mieszkali? Jak wyglądali? Jaki tryb życia prowadzili?
Co lubili, a za czym nie przepadali? Jak spędzali czas? Jakie mieli szczególne właściwości i umiejętności?
- podział świata na dobry i zły.
PS Warto zaznaczyć sobie w tekście te elementy lub spisać numery stron. Na pewno ułatwi to dalszą naukę.
Oprócz tego proszę Was o wykonanie ćwiczenia, dzięki któremu utrwalimy wiadomości o słownikach:
https://wordwall.net/play/1698/495/572
https://wordwall.net/play/1698/495/572
Pragnę przypomnieć, że test online z treści lektury będzie w środę (za tydzień).
Sprawdź siebie - 13- 14 maja VIIIB
Zachęcam Was do sprawdzenia swoich wiadomości - ten temat będziemy realizować na dwóch godzinach, czyli dzisiaj i jutro.
Proszę Was o przeczytanie tekstu, który znajduje się na stronie 273.
Postarajcie się (ustanie) odpowiedzieć na postawione niżej pytania - 1- 3.
Następnie przeczytajcie kolejny tekst - strona 274-275.
Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi do zadań:4,6,7,8, - strona 275,
9, 10, 11, 12, 13, 14 - strona 276.
O zdjęcie zadań poproszę jutro 😊
Proszę Was o przeczytanie tekstu, który znajduje się na stronie 273.
Postarajcie się (ustanie) odpowiedzieć na postawione niżej pytania - 1- 3.
Następnie przeczytajcie kolejny tekst - strona 274-275.
Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi do zadań:4,6,7,8, - strona 275,
9, 10, 11, 12, 13, 14 - strona 276.
Zadania: 6 i 10 mogą być dla Was niezrozumiałe, dlatego daję małe podpowiedzi:
Szablony językowe to konstrukcje, które są często używane. Są to wszelkiego rodzaju formułki np. "Piszę do Pana z prośbą", "Serdeczne życzenia", "Z okazji świąt", „Z poważaniem” Dzięki szablonom językowym wiemy jak poprawnie rozpocząć i zakończyć list, bądź inne pismo, w którym należy użyć języka formalnego. Szablony językowe niestety mogą też negatywnie wpływać na nasze bogactwo językowe. Czerpiemy je zazwyczaj od osób publicznych, ogólnie znanych. Przykładami takich szablonów może być np. „dziura budżetowa”, „element gry politycznej”, czy formułka „subskrybujcie mój kanał” bardzo często używana przez youtuberów.
Świadomi użytkownicy języka nie nadużywają szablonów językowych. Wyrazy modne (nie ma tego w tematach, ale to się łączy z szablonami w pewnym sensie) Wyrazy modne są to takie wyrazy, po które sięgamy bardzo często, zamiast używać wyrazów o tym samym znaczeniu. Na początku wyrazy modne sprawiają wrażenie atrakcyjnych i ciekawych, jednak po pewnym czasie stają się uciążliwe i banalne. Należy uważać na takie wyrazy, ponieważ między innymi sprawiają, że nasz język staje się ubogi.
Nie należy też wyrazów modnych nadużywać. Przykłady: 1. Wulgaryzmy. 2. Wyrazy powstałe na skutek mody na poprawność polityczną (czyli przykładowo popularny 'afroamerykanin' czy też 'osoba wyznania mojżeszowego'; chodzi tu mniej więcej o nadużywanie poprzednio 'obowiązujących' form nacechowując je negatywnie, czy też ich celowe przekręcanie etc.). 3. Wyrazy spolszczone i zapożyczone (ze szczególnym uwzględnieniem mody na kulturę zachodnią i fascynacje językiem getta z rap'owych teledysków) np. fit, lajfstajl. 4. Wyrazy rozpowszechnione przez media (zwroty używane przez polityków, publicystów; język reklamy). 5. Wyrazy charakterystyczne dla subkultur i środowisk np. w środowisku szkolnym kosa, lufa-jedynka, buda-szkoła 6. Wyrazy, zwroty, maniery językowe używane w celach stylizacji własnej osoby (przykładowo: używanie zwrotów niespotykanych/niezrozumiałych w danym towarzystwie) 7. Wyrazy powstałe na skutek zwiększenia intensywności i prędkości życia (czyli głównie skrótowce).
Wart – niewart - wyrazy wartościujące
Wartościować – to inaczej ‘oceniać, przypisywać komuś lub czemuś wartości dodatnie albo ujemne lub określać, że coś jest pozytywne albo negatywne, dobre albo złe’. Oceny w języku polskim możemy wyrażać wprost – za pomocą słów, w których znaczeniu zapisana jest informacja o wartości. Są to wyrazy typu: zły – dobry, dodatni – ujemy, godny – niegodny, wart – niewart itp. Często słowo nazywające coś pozytywnego ma swój antonim (wyraz o przeciwstawnym znaczeniu), oznaczający ocenę negatywną. Wyrazy, za pomocą których wprost wyrażamy oceny, nazywamy słowami wartościującymi wprost.
Częściej jednak wartościujemy coś za pomocą wyrazów, które kojarzą się z „dobrymi albo złymi” dla nas zjawiskami, a w ich definicjach brakuje informacji o ocenie. Przykładowo: rzeczownik matka ma podstawowe znaczenie ‘kobieta, która urodziła dziecko’, częściej jednak ważniejsze jest znaczenie tego słowa, które wynika z tekstu (kontekstu). Z pojęciem matki przecież łączą się takie wyrazy, jak miłość, troska, opiekuńczość, dobroć. Słowo to nie wartościuje wprost, ale wzbudza pozytywne skojarzenia i przywołuje nazwy innych wartości.
Pisownia wyrazów z ,,nie" - ćwiczenia - Małgosia - 13 maja
Małgosiu,
przygotowałam dla Ciebie zadania.
Przed ich wykonaniem wpisz swoje imię.
😊
Zadania będą oceniane.
https://wordwall.net/play/616/135/75431
https://wordwall.net/play/1270/675/625
Powodzenia.
przygotowałam dla Ciebie zadania.
Przed ich wykonaniem wpisz swoje imię.
😊
Zadania będą oceniane.
https://wordwall.net/play/616/135/75431
https://wordwall.net/play/1270/675/625
Powodzenia.
poniedziałek, 11 maja 2020
Temat: Pracujemy ze słownikami - wtorek - 12 maja - VIa, b, c
Czy znacie najważniejsze słowniki języka polskiego, potraficie je odróżnić i sięgnąć po odpowiedni w danej chwili??
Obejrzyjcie prezentację i sprawdźcie swoją wiedzę:
Zapiszcie w zeszycie nazwy słowników, które ukazały się w powyższej prezentacji.
Przeanalizujcie hasła słownikowe ze strony 295 (w podręczniku). Odpowiedzcie ustnie na pytania postawione w zadaniu 1.
Zadanie 3 jest dla uczniów chętnych - należy je wykonać w grupach, oczywiście zdalnie. Na zdjęcia lub pliki z zadaniami czekam do piątku.
Powtórzenie wiadomości zamieszczonych w rozdziale ,,Konflikt i pojednanie” - 12 maja - VIIIB
Dziś pracujemy na stronie wordwall.
Proszę o wykonanie ćwiczeń:
https://wordwall.net/play/1332/370/2430
https://wordwall.net/play/1029/355/188
https://wordwall.net/play/652/331/1537
https://wordwall.net/play/758/458/118
Bardzo proszę o wpisanie imienia i skrótu nazwiska.
Powodzenia!
Proszę o wykonanie ćwiczeń:
https://wordwall.net/play/1332/370/2430
https://wordwall.net/play/1029/355/188
https://wordwall.net/play/652/331/1537
https://wordwall.net/play/758/458/118
Bardzo proszę o wpisanie imienia i skrótu nazwiska.
Powodzenia!
Pisownia ,,nie" z różnymi częściami mowy - 12 maja - Małgosia
Małgosiu,
czeka na Ciebie bardzo interesująca prezentacja.
Obejrzyj ją uważnie i zanotuj najważniejsze informacje w zeszycie.
Życzę przyjemniej nauki.
niedziela, 10 maja 2020
O tym jak w ,,Bajkach robotów” maszyna cyfrowa walczyła ze smokiem - 11 maja - VIA,B,C
Temat: O tym jak w ,,Bajkach robotów” maszyna cyfrowa walczyła ze smokiem
Zachęcam Was do przeczytania notatki na temat literatury fantastycznonaukowej - strona 307 w podręczniku.
Następnie proszę o przeczytanie (lub wysłuchanie - e-podręcznik) utworu Stanisława Lema - 302-307 strona.
Czytając, zastanówcie się, jakie cechy literatury fantastycznonaukowej odnajdujecie w tekście.
Zanotujcie te cechy w zeszycie - forma notatki - dowolna.
Zadanie można wykonać w grupach!
Zachęcam Was do przeczytania notatki na temat literatury fantastycznonaukowej - strona 307 w podręczniku.
Następnie proszę o przeczytanie (lub wysłuchanie - e-podręcznik) utworu Stanisława Lema - 302-307 strona.
Czytając, zastanówcie się, jakie cechy literatury fantastycznonaukowej odnajdujecie w tekście.
Zanotujcie te cechy w zeszycie - forma notatki - dowolna.
Zadanie można wykonać w grupach!
Powtórzenie wiadomości zamieszczonych w rozdziale ,,Konflikt i pojednanie” - 11 maja - VIIIB
Temat: Powtórzenie wiadomości zamieszczonych w rozdziale ,,Konflikt i pojednanie”
Dzisiaj pracujemy z podręcznikiem, bardzo proszę o wykonanie zadań nr:
2, strona 271,
7, strona 272.
Zadania te można wykonać w grupach!
O zdjęcia zadań poproszę tylko wybranych uczniów.
Dzisiaj pracujemy z podręcznikiem, bardzo proszę o wykonanie zadań nr:
2, strona 271,
7, strona 272.
Zadania te można wykonać w grupach!
O zdjęcia zadań poproszę tylko wybranych uczniów.
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...
-
Ogólna wiedza o czasowniku: Wykreślanka: https://learningapps.org/view426026 Quiz (kl. IV): https://learningapps.org/view5269508 Wskazywanie...
-
Przypomnijmy sobie - co składa się na świat przedstawiony w utworze. Czas i miejsce akcji, bohaterowie oraz wydarzenia. W zeszycie zap...