niedziela, 2 stycznia 2022

Mikołajek

 https://view.genial.ly/5f9ac1e8f191f50db2a7877f/presentation-mikolajek-lekcje-z-lektura-w-kl-iv

W klasie

 Pod­miot li­rycz­ny opi­su­je pa­nu­ją­cy w kla­sie chaos. Być może na­uczy­ciel mu­siał na chwi­lę wyjść, przez co ucznio­wie ko­rzy­sta­ją z oka­zji, aby roz­ra­biać i pła­tać so­bie fi­gle. Dzie­ci gło­śno krzy­czą, przy­po­mi­na­ją ry­czą­ce zwie­rzę­ta.  Ucznio­wie nisz­czą pod­ręcz­ni­ki, nie mają sza­cun­ku do za­ku­pio­nych przez ro­dzi­ców przed­mio­tów ani wła­sno­ści szko­ły. 

Za­miast na­uczy­cie­la, w kla­sie pojawia się anioł.  Za­koń­cze­nie utwo­ru jest jed­nak za­ska­ku­ją­ce. Anioł nie de­ner­wu­je się na dzie­ci, nie przy­wo­łu­je ich do po­rząd­ku. Pod­cho­dzi po­błaż­li­wie do ich po­stę­po­wa­nia, stwier­dza że ta­kie żar­ty mu się po­do­ba­ją. 


Zadanie domowe - 6, strona 83

Ręce

1. Epitety - ręce: dobre, suche, ciepłe, słabe.

2.  Osoba mówiąca (dziecko) w wierszu zawdzięcza matce przede wszystkim to, że żyje. Jest też wdzięczna za jej dobro, miłość, opiekę, odróżnianie dobra od zła, naukę rzeczy, które są przydatne w życiu. 

3. Z tekstu Jana Twardowskiego wyłania się obraz  matki rodzicielki, to matka piastunka, nosząca na ręku, opiekunka, czuwająca i karmiąca.  Matkę rodzicielkę cechuje wielka miłość, ciągła czujność, gotowość działania i lęk o los dziecięcia. 

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...