czwartek, 7 maja 2020

W świecie legend - ćwiczenia online - VIa, VIc

Kochani,

zrobimy sobie dziś klasowy konkurs wiedzy na temat legend.


Sześć osób z najwyższymi wynikami otrzyma szóstki!

Pamiętajcie, aby przed wykonaniem zadania wpisać imię i skrót nazwiska!!!


Zadanie 1:


https://wordwall.net/play/1080/063/386


Zadanie 2:

https://wordwall.net/play/539/356/4173


POWODZENIA!

Bohaterstwo - Małgosia - 8 maja


Temat: Bohaterstwo żołnierzy  z Westerplatte







Dziś będziemy pracować z e-podręcznikiem, ale najpierw zapraszam Cię Małgosiu na wirtualny spacer po Westerplatte!


https://spacer.muzeum1939.pl/






Większość zadań z e-podręcznika należy wykonać ustnie.

W zeszycie proszę udzielić odpowiedzi na pytania postawione w zadaniach:

Ćwiczenie 4
O jakich wydarzeniach historycznych jest mowa w utworze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego?






Ćwiczenie 5
Przeczytaj słowa wypowiadane przez żołnierzy i odpowiedz na pytania.
  • Co czują żołnierze, idąc do nieba?
  • Jak oceniają swoją postawę?
  • Co zapowiadają?


Życzę miłego weekendu. :) 

Opis i interpretacja obrazu Wasilija Wereszczagina - 8 maja - VIII B

Kochani,  na zakończenie tego tygodnia proponuję wam interpretację dzieła Wasilija Wereszczagina
,,Apoteoza wojny".


W zeszycie proszę zapisać tylko temat lekcji. 





Przeanalizujcie to dzieło, odpowiadając (ustnie) na  pytania postawione w zadaniach: 1-4 na stronach 269-270.

Porównaj swoje spostrzeżenia z poniższą notatką.







środa, 6 maja 2020

Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte - 7 maja - VIa,b,c



DZIEŃ DOBRY! 😊

Dziś kontynuujemy wczorajszy temat. 
Proszę tylko dopisać numer lekcji, nic więcej nie piszemy. 

Na początek zapraszam do obejrzenia filmiku. Jeśli nie potrafiłeś/potrafiłaś udzielić odpowiedzi na postawione wczoraj pytania, to mój komentarz powinien Ci w tym pomóc!





Rymy i ich rodzaje




Przypomnijmy sobie wiadomości o legendzie:

Jak walczyć z cyberprzemocą? - 7 maja - VIIIB

Temat: Jak walczyć z cyberprzemocą?


😊💆Zanim przejdziemy do właściwego tematu,  proszę sprawdzić swoje wczorajsze notatki, oto przykładowe odpowiedzi do zadań z podręcznika:

4. zdanie złożone z podrzędnym dopełnieniowym
5. Kondor: prowokuje, manipuluje, stosuje eufemizmy
    Kronopio: kłamie, prawi komplementy
6. (do wyboru przez ucznia)
7. eufemizm np.: wydzielać nieprzyjemny zapach,
    pachnieć nieciekawie
    antonim: pachnieć
8. Kondor - ptak    Kronopio - postać
9. piękniej, więcej (przysłówek, forma fleksyjna (1.1) stopień wyższy od: wiele, dużo), całkowicie, wysoko.
10. wielkie - większe  - największe
      piękny, piękniejszy, najpiękniejszy
      mała, mniejsza, najmniejsza
np. grafitowy (nie ma przedmiotów mniej czy bardziej grafitowych), stratosferyczny, ponaddźwiękowy
11. A - s. naukowy
      B - s. publicystyczny






Myślę, że doskonale wiecie - co to jest cyberprzemoc, dlatego proszę tylko o to, abyście przyjrzeli się ulotce  ze strony 266.  Bez wątpienia ma ona  perswazyjny charakter, wypiszcie w zeszycie środki językowe, które waszym zdaniem na to wpływają.




Jeśli masz trudności z wykonaniem tego zadania, koniecznie przeczytaj poniższe wiadomości,  przypomnij sobie - co to jest perswazja: 


                             Jak rozpoznać język perswazji?


Istnieją środki językowe – słowa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pełnieniu impresywnej funkcji języka. Realizują ją np. czasowniki: „musieć”, „powinien”, „trzeba”, a także tryb rozkazujący, pytania użyte w funkcji trybu rozkazującego („Czy zechciałbyś wysłać list?”, „Czy możesz mi podać sól?”) i pytania retoryczne.
 M
echanizmy perswazji to takie, które mają na celu:

·         - zwalniać odbiorcę od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej możliwej drogi: „Pomożemy”; „Wyjście z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Każdy, kto naprawdę chce..., musi...”;
·         kreować wspólną dla odbiorcy i nadawcy rzeczywistość (użycie form gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, naród okrutnie doświadczony przez historię...”; „My się nie poddamy!”;
·         wartościować, przypisując łatwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”, a negatywne cechy – grupie „oni”;
·         potęgować emocje i ograniczać racjonalną refleksję poprzez odwoływanie się do akceptowanych wartości.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Pomocny na pewno okaże się filmik, oglądaliśmy go również w szkole : 

https://youtu.be/nc-AedqLB_Q

wtorek, 5 maja 2020

Bohaterstwo żołnierzy z Westerplatte - 6 maja - kl. VIa, b, c

Zanim przejdziemy do tematu, chciałabym Wam podać przykładowe odpowiedzi do pytań postawionych w czasie wczorajszych lekcji: 

Skąd pochodził rycerz?Zawisza pochodził  Garbowa.Do jakiej grupy społecznej należał?Należał do grupy rycerskiej.
Czym się zajmował?Brał udział w turniejach rycerskich (walczył). 
Komu służył?Służył królowi Władysławowi Jagielle.Jakie pełnił funkcje?Piastował urząd starosty spiskiego, walczył pod Grunwaldem.Z czego był znany?Znany był przede wszystkim z tego, że  zawsze dotrzymuje słowa.  

Cechy Zawiszy:lojalny, prawdomówny, niezłomny, uczciwy, honorowy, prawdomówny, wierny, uparty, dążący do celu, waleczny, odważny, inteligentny, rozważny. 


Temat: Bohaterstwo żołnierzy  z Westerplatte







Dziś będziemy pracować z e-podręcznikiem, ale najpierw zapraszam Was na wirtualny spacer po Westerplatte!


https://spacer.muzeum1939.pl/




Większość zadań z e-podręcznika należy wykonać ustnie.

W zeszycie proszę udzielić odpowiedzi na pytania postawione w zadaniach:

Ćwiczenie 4
O jakich wydarzeniach historycznych jest mowa w utworze Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego?


Ćwiczenie 5
Przeczytaj słowa wypowiadane przez żołnierzy i odpowiedz na pytania.
  • Co czują żołnierze, idąc do nieba?
  • Jak oceniają swoją postawę?
  • Co zapowiadają?

Ćwiczenie 12 
Wytłumacz, dlaczego żołnierze Henryka Sucharskiego (dowódcy obrony Westerplatte) przeszli do legendy.


Jutro ukaże się mój filmik, w którym postaram się udzielić odpowiedzi na pytania postawione podczas dzisiejszej lekcji, będziecie mogli zweryfikować swoje odpowiedzi!! 

Rozwiązujemy zadania utrwalające wiadomości - 6 maja - VIIIB

Temat: Rozwiązujemy zadania utrwalające wiadomości


Celem dzisiejszych zajęć jest sprawdzenie zdobytych wcześniej wiadomości.


Zachęcam  do pracy w grupach (2-3 osoby).



Proszę  o wykonanie zadań: 1,2,3 ustnie podręcznik strona 262.

W zeszycie proszę napisać odpowiedzi do zadań: od 4 do 11 ze strony 263.



Poproszę kilka osób o przesłanie zdjęć wykonanych zadań.
(Do godziny 18.00)

Przecinek - Małgosia - 6 maja

Dziś kontynuujemy wczorajszy temat, czyli stawianie przecinka w zdaniu pojedynczym.

Małgosiu, proszę o wykonanie dwóch wybranych zadań  ze strony 97-98 (zeszyt ćwiczeń) 
oraz zadania ze strony:


 https://wordwall.net/pl/resource/1629841/przecinek-w-

zdaniu-pojedynczym





poniedziałek, 4 maja 2020

O Wisławie Szymborskiej - 5 maja - VIIIB





Temat: Brak porozumienia między ludźmi tematem wiersza ,,Na wieży Babel" Wisławy Szymborskiej



Dziś będziemy pracować z tekstem poetyckim Wisławy Szymborskiej - laureatki Nagrody Nobla.


Warto przypomnieć sobie kilka ważnych faktów na temat tej wybitnej poetki!
Zapraszam do obejrzenia filmiku. (Patrz wyżej!)


Będziemy pracować z e-podręcznikiem!


Zapraszam na stronę:


https://epodreczniki.pl/b/o-trudnej-sztuce-porozumienia-na-wiezy-babel-wislawy-szymborskiej/P167aBERa



UWAGA! Proszę pominąć dział: ,,Schemat interaktywny" oraz zadanie 9 i 10 z działu ,,Sprawdź się".

ODPOWIEDZI do zadania 7 z działu ,,Sprawdź się" proszę zapisać w zeszycie lub wydrukować - jest dostępna taka opcja! 


Poproszę tylko wybranych uczniów o zdjęcie tego zdania (18.00).


Legendy rycerskie. Zawisza Czarny - 5 maja - VIa, b, c

Kontynuujemy wczorajszy temat.



1. Wykonajcie w zeszycie zadanie 1b strona 242 (podręcznik).

Notatka powinna zwierać takie informacje jak:


Skąd pochodził rycerz?
Do jakiej grupy społecznej należał?
Czym się zajmował?
Komu służył?
Jakie pełnił funkcje?
Z czego był znany?




2. Przypomnij sobie sytuacje i przykłady zachowań bohatera, jakimi cechami się wyróżniał??

Dopisz te cechy do notatki, którą wykonałeś wcześniej.


3. Co to znaczy:


Polegać na kimś jak na Zawiszy?

Odpowiedź zapisz w zeszycie. 

Małgosia - wtorek - 5 maja

Temat: Do boju z pieśnią na ustach


Małgosiu!

1. Wysłuchaj (proszę) pieśni partyzanckich:

https://www.youtube.com/watch?v=o-wadsd77tI


https://www.youtube.com/watch?v=s5sKYuRWPx0


2. Utwory te znajdują się również w podręczniku - strona 282, 283

Uzupełnij schemat (przepisz do zeszytu lub wydrukuj).







Postaraj się wykonać to zadanie samodzielnie! 


Przykładowe odpowiedzi do karty pracy:





niedziela, 3 maja 2020

Zawisza Czarny - VIa, b, c - 4 maja


Zapraszam do świata legend!

Temat: Zawisza Czarny - niezapomniany rycerz


Na pewno słyszeliście o Zawiszy Czarnym?!

1. Proszę o wysłuchanie legendy (patrz wyżej). Tekst jest również dostępny w podręczniku (strona 237).


2. Wykonaj ćwiczenie:

https://wordwall.net/play/1796/973/479   

Uwaga! Przed wykonaniem zadania proszę wpisać swoje imię i skrót nazwiska, wtedy będę mogła zobaczyć Wasze wyniki!


Jutro będziemy kontynuowali ten temat.

Interpretujemy grafiki o tematyce antywojennej - 4 maja - VIII B

Temat: Interpretujemy grafiki o tematyce antywojennej

1. Zastanówmy się - czym jest grafika?

Odpowiedź znajdziemy w podręczniku na stronie 247.


2. Zwróćcie  uwagę na techniki graficzne. 


3. Przyjrzyjcie się grafikom na stronie 248 w podręczniku i napiszcie pracę na co najmniej 80 słów, w której zinterpretujecie jedną z nich.


Uwaga! Zadanie to można wykonać w grupach (2-3-osobowych).

Życzę udanej współpracy! 


Plan na kolejny tydzień - MAJ - VIC

Plan w załączniku:

https://docs.google.com/document/d/14NC1wESmsn4tgGrSFvnznoiPhTn2vqUaIPvhPasfeDk/edit?usp=sharing

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...