czwartek, 28 maja 2020

Krótkie formy wypowiedzi - ćwiczenia -29 maja - VIIIB

Kochani,
dziś poćwiczymy redagowanie krótkich form wypowiedzi.

Zapraszam do lektury oraz redagowania wypowiedzi.

https://padlet.com/idachoj/i9h8ig5isf2j?fbclid=IwAR03FGJJTQXGOwvtuSQuDoub6zD8VQRN5XADLpOw9EhiiOwQU4gNcB0P400


Dzisiaj proszę przesłać  dedykację i życzenia:

1. Napisz dedykację dla babci, której podarujesz z okazji Dnia Babci pięknie ilustrowaną książkę o gotowaniu. Uzasadnij wybór książki.


2. Napisz życzenia do kolegi, który uwielbia grac w piłkę nożną. W życzeniach nawiąż do jego pasji.







Dzień dobry, przygodo! - 29 maja - VIa,b,c

Kochani, 

zbliżamy się do końca omawiania  waszej (jak się domyślam) ulubionej  lektury!


Dziś poproszę was o wykonanie zadań w e-podręczniku. 

Niech to będzie przyjemność, a nie obowiązek, zróbcie te zadania, które najbardziej Wam się spodobają. 

W zeszycie proszę tylko napisać odpowiedź na pytania postawione w ćwiczeniu 1 i 4 (co najmniej 3 zdania do każdego zadania). 







Życzę Wam spokojnego, słonecznego weekendu! 

CUDOWNEGO DNIA DZIECKA!!! ❤💗💚😊


PS Zachęcam do sprawdzenia (ewentualnie uzupełnienia braków) tabeli. 





Chciałam Wam zaprezentować notatki lekcyjne jednego z waszych kolegów! 
Jeśli wszyscy tak ładnie pracujcie, to jestem  z was bardzo dumna! 










Małgosia - 29 maja

,,W pewnej norze ziemnej mieszkał sobie pewien hobbit"- charakterystyka Bilba Bagginsa - część 2

Dzisiaj określimy  tryb życia, zainteresowania, zajęcia, osobowość, cechy charakteru i umiejętności Bilba Bagginsa

Proszę Was o uzupełnienie pustych miejsc w poniższej tabeli. Tabelkę można przepisać lub wydrukować i wkleić do zeszyty - jeśli jest taka możliwość.

BILBO BAGGINS
Przed wyprawą
W czasie wyprawy
Po powrocie 
z wyprawy
Tryb życia








-wygoda i dostatek
- niechęć do zmian
- przywiązanie do domu
 i dotychczasowych nawyków

- gotowość do zmian
-  niedalekie wyprawy
Zajęcia, umiejętności









- zdobywanie żywności
- czuwanie
- posługiwanie się bronią
- walka
- silny głos
- śpiew
- rozmowy ze współtowarzyszami
- stawanie się niewidzialnym dzięki znalezionemu pierścieniowi


Cechy osobowości









- lenistwo
- wygodnictwo
- gościnność
- łakomstwo
- poczciwość
-  ufność
- gapowatość
- przyziemność
- realizm
- opanowanie
- spokój
- lękliwość
- wesołe usposobienie



- mądrość życiowa
- doświadczenia
- fantazja
- hojność
- gościnność
- otwartość
- serdeczność

Materiał z konsultacji w szkole - VIIIB








środa, 27 maja 2020

,,W pewnej norze ziemnej mieszkał sobie pewien hobbit" Charakterystyka Bilba Bagginsa - część 2 -VIa,b,c

,,W pewnej norze ziemnej mieszkał sobie pewien hobbit"- charakterystyka Bilba Bagginsa - część 2

Dzisiaj określimy  tryb życia, zainteresowania, zajęcia, osobowość, cechy charakteru i umiejętności Bilba Bagginsa

Proszę Was o uzupełnienie pustych miejsc w poniższej tabeli. Tabelkę można przepisać lub wydrukować i wkleić do zeszyty - jeśli jest taka możliwość.

BILBO BAGGINS
Przed wyprawą
W czasie wyprawy
Po powrocie 
z wyprawy
Tryb życia








-wygoda i dostatek
- niechęć do zmian
- przywiązanie do domu
 i dotychczasowych nawyków

- gotowość do zmian
-  niedalekie wyprawy
Zajęcia, umiejętności









- zdobywanie żywności
- czuwanie
- posługiwanie się bronią
- walka
- silny głos
- śpiew
- rozmowy ze współtowarzyszami
- stawanie się niewidzialnym dzięki znalezionemu pierścieniowi


Cechy osobowości









- lenistwo
- wygodnictwo
- gościnność
- łakomstwo
- poczciwość
-  ufność
- gapowatość
- przyziemność
- realizm
- opanowanie
- spokój
- lękliwość
- wesołe usposobienie



- mądrość życiowa
- doświadczenia
- fantazja
- hojność
- gościnność
- otwartość
- serdeczność

Związki wyrazowe w zdaniu - ćwiczenia - 28 maja VIIIB

https://zpe.gov.pl/a/zgoda-rzad-czy-przynaleznosc/DysgM519o







Proszę uważnie przeanalizować wiadomości z poniższej prezentacji:


https://view.genial.ly/5eb2ed534a7fce0d5029dcf6/presentation-zwiazki-wyrazowe?fbclid=IwAR3S2EcefYdyqKAAx-Y6edQEVdq8PKSi7qk1H-fzURhwfXSjbiwKVJA314Y


Zapisujemy w zeszycie:

Związek zgody to związek, w którym obydwa wyrazy - podrzędny i nadrzędny mają taką samą formę gramatyczną (przypadek, liczbę, rodzaj). W związku zgody łączą się w zdaniu. 

ZWIĄZEK RZĄDU
Związek rządu cechuje to, że wyraz nadrzędny narzuca wyrazowi podrzędnemu określoną formę, rządzi nim. Kiedy taką parę wyrazów odmienimy przez przypadki, okaże się, że wyraz podrzędny nie zmienia formy przypadka. W związki rządu łączą się w zdaniu:

ZWIĄZEK PRZYNALEŻNOŚCI
Związek przynależności charakteryzuje się tym, że człon podrzędny jest najczęściej nieodmienny.
Do każdej definicji dopisujemy dwa przykłady (z prezentacji lub własne).

Na ostatniej stronie są 2 opcje zadań, proszę tylko tych, które znajdują się na stronie  wordwall (pomijamy e-podręcznik).




wtorek, 26 maja 2020

Środki stylistyczne - utrwalenie wiadomości - VIII b - 27 maja





Dziś zapraszam na powtórzenie wiadomości o środkach stylistycznych.

Proszę obejrzeć powyższy filmik.


Następnie zachęcam do przeanalizowania wiadomości ujętych w prezentacji:



https://view.genial.ly/5eb2a222e9b1fa0d9d21fc22/interactive-image-srodki-stylistyczne


W zeszycie proszę zapisać po jednym przykładzie wszystkich środków, które zostały wyjaśnione w prezentacji, czyli piszemy:

1. epitet - ,,piękne kwiaty"
2. metafora - ,,....
itd.


Czy wiecie już wszystko o środkach stylistycznych?

Swoją wiedzę sprawdzicie, wykonując poniższe zadania:


https://wordwall.net/play/671/956/4798


https://wordwall.net/play/1057/806/453






,,W pewnej norze ziemnej mieszkał sobie pewien hobbit" - charakterystyka Bilba Bagginsa - 27 maja - Małgosia - VIa,b,c

,,W pewnej norze ziemnej mieszkał sobie pewien hobbit" - charakterystyka Bilba Bagginsa - część 1

Kochani! Proponuję Wam dzisiaj stworzenie własnej notatki o bohaterze lub skorzystanie z poniższego wzoru.




poniedziałek, 25 maja 2020

Kraina baśniowych postaci, stworów - 26 maja - VIa, b, c

Dzień dobry! :)


Dziś dopisujemy  numer lekcji do poprzedniej.

Wczoraj prosiłam o zapisanie miejsc akcji, oto przykładowa notatka:



 Bag End, Gospoda pod Zielonym Smokiem, Rivendell, jaskinia Goblinów, jaskinia Golluma, dom Beorna, Mroczna Puszcza,  Pałac króla leśnych elfów, Miasto na Jeziorze (Esgaroth),  Samotna Góra,  Jaskinia Smauga, Dom Beorna, Rivendell,  Bag End



Dziś zajmiemy się bohaterami książki.

Na początek proponuję Wam odwróconą kartkówkę.
1. Ułóżcie w zeszycie  pytania dotyczące bohaterów powieści w ten sposób, aby były zgodne z poniższymi odpowiedziami:

  1. Był to Bilbo Baggins.
  2. Był to Gandalf.
  3. Były to Krasnoludy.
  4. Chodzi o Thorina.
  5. Miał na imię Elrond.
  6. Był to Smaug.
  7. Spotkana istota to Gollum.
  8. Dokonał tego Bard.
2. Którzy bohaterowie najbardziej przypadli Ci do gustu? Wybierz 1 punkt z podanych niżej i zapisz w zeszycie odpowiedzi na zadane pytania.


1. Beorn (rozdział 7) • Gdzie mieszkał, skąd przybył? • Co mówiono o jego pochodzeniu? • Co było jego szczególną właściwością? • Jak wyglądał? • Czym się zajmował? • Co lubił? • Co jadał? • Czego nie należało przy nim robić? • Na co był odporny? • Jakimi cechami osobowości się odznaczał?
2. Smaug (rozdział 12) • Kim były smoki? • W jakich warunkach żył Smaug? • Jak wyglądał? • Co było dla niego najważniejsze? • Jakie miał szczególne właściwości? • Jakimi cechami się odznaczał? • Co było jego słabością?

3.  Elfy leśne (rozdział 8, 9) 
• Gdzie mieszkały?
 • Jak lubiły spędzać czas? 
• Jak wyglądały? 
• Co je różniło od innych elfów? 
• Czym się zajmowały?
 • Czego nie potrafiły? 
• Z czego wynikała ich niechęć do krasnoludów? 
• Jak wyglądał ich władca?

 4. Trolle (rozdział 2)
 • Jak wyglądały?
 • Gdzie mieszkały?
 • Jaki tryb życia prowadziły?
 • Czym się żywiły? 
• Jak się zachowywały i jak mówiły? 
• Czym się odznaczały? (cechy charakteru) '
• Co było ich słabością?

 5. Gobliny (rozdział 4)
 • Jak wyglądały?
 • Gdzie mieszkały? 
• Czym się żywiły? 
• Czym się zajmowały?
 • Jak się zachowywały? 
• W jaki sposób demonstrowały swoją siłę?
 • Jak było zorganizowane to plemię? 
• Czego się bały?






Świat przedstawiony w lekturze ,,Hobbit, czyli tam i z powrotem" - Małgosia - 26 maja

Przypomnijmy sobie - co składa się na świat przedstawiony w utworze.

Czas i miejsce akcji, bohaterowie oraz  wydarzenia.

W zeszycie zapiszemy tylko te  informacje, które zaznaczyłam na niebiesko:


1Czas akcji - akcja rozpoczyna się pod koniec kwietnia, a kończy w czerwcu następnego roku

2. Narrator - w tekście dominuje narracja trzecioosobowa. Narrator jest wszechwiedzący - wie wszystko o kreowanym świecie, zna jego dawne dzieje, a także przyszłe wydarzenia. 


O narratorze w utworze

*W jaki sposób zaznacza on swoją obecność? 
– w utworze pojawiają się wypowiedzi w 1. osobie liczby pojedynczej, np. „żałuję, że z braku czasu nie mogę powtórzyć kilku opowieści”, „nie miałem dotąd czasu o tym opowiedzieć”, „możecie mi wierzyć”, „z przykrością muszę powiedzieć”; 
*Jak zaznacza obecność odbiorcy? 
– zwroty do adresata w formie 2. osoby liczby pojedynczej i mnogiej, np. „wierzcie mi albo nie wierzcie”, „tymczasem opowiem wam”, „jeżeli jesteście ciekawi”, „uśmiałbyś się na widok”; 
*Jaka jest jego wiedza o świecie przedstawionym? Co o tym świadczy? 
– narrator jest wszechwiedzący, zna nie tylko obecną sytuację bohaterów, ale także ich przeszłość, wie, co czują i myślą, doskonale się orientuje w przestrzeni, którą pokonują, np. „[Elrond] miał co prawda to i owo do zarzucenia krasnoludom, bo nie pochwalał ich miłości złota, ale smoka i smoczego okrucieństwa nienawidził gorąco”, „wiele ścieżek prowadziło w góry i wiele przełęczy otwierało przez nie przejście, lecz większość tych dróg była tylko zwod- niczą pułapką. Tam na nizinie – myślał Bilbo – trwa lato”; 
*Co zapewnia mu tę wszechwiedzę? 
– podąża śladem bohaterów, np. „żałuję, że z braku czasu nie mogę wam powtórzyć chociaż kilku opowieści”; 
W jaki sposób sugeruje, że opisywany świat i bohaterowie są mu bliscy?
– używa wskazujących na to określeń, np. „nasi podróżni”; 
*Jak można nazwać narratora, który w taki właśnie sposób snuje opowieść? 
– gawędziarz, 
– bajarz.


3. Miejsce akcji (a teraz zadanie dla Ciebie)

    Akcja rozpoczyna się w norce Bilba, w Bag End. Kolejne miejsca akcji to przystanki wyprawy bohaterów. Zapisz nazwy tych miejsc.

niedziela, 24 maja 2020

Kraina baśniowych postaci, stworów - 25 maja - VIa, b, c

Temat: Kraina baśniowych postaci, stworów i stworków. Analiza świata przedstawionego w utworze o perypetiach sympatycznego niziołka




Dzisiaj scharakteryzujemy świat przedstawiony w powieści.

Najpierw jednak chciałabym, aby uczniowie, którzy mieli problem z napisaniem wywiadu, porównali go z poniższym wzorem:




Przypomnijmy sobie - co składa się na świat przedstawiony w utworze.

Czas i miejsce akcji, bohaterowie oraz  wydarzenia.

W zeszycie zapiszemy tylko te  informacje, które zaznaczyłam na niebiesko:


1. Czas akcji - akcja rozpoczyna się pod koniec kwietnia, a kończy w czerwcu następnego roku

2. Narrator - w tekście dominuje narracja trzecioosobowa. Narrator jest wszechwiedzący - wie wszystko o kreowanym świecie, zna jego dawne dzieje, a także przyszłe wydarzenia. 


O narratorze w utworze

*W jaki sposób zaznacza on swoją obecność? 
– w utworze pojawiają się wypowiedzi w 1. osobie liczby pojedynczej, np. „żałuję, że z braku czasu nie mogę powtórzyć kilku opowieści”, „nie miałem dotąd czasu o tym opowiedzieć”, „możecie mi wierzyć”, „z przykrością muszę powiedzieć”; 
*Jak zaznacza obecność odbiorcy? 
– zwroty do adresata w formie 2. osoby liczby pojedynczej i mnogiej, np. „wierzcie mi albo nie wierzcie”, „tymczasem opowiem wam”, „jeżeli jesteście ciekawi”, „uśmiałbyś się na widok”; 
*Jaka jest jego wiedza o świecie przedstawionym? Co o tym świadczy? 
– narrator jest wszechwiedzący, zna nie tylko obecną sytuację bohaterów, ale także ich przeszłość, wie, co czują i myślą, doskonale się orientuje w przestrzeni, którą pokonują, np. „[Elrond] miał co prawda to i owo do zarzucenia krasnoludom, bo nie pochwalał ich miłości złota, ale smoka i smoczego okrucieństwa nienawidził gorąco”, „wiele ścieżek prowadziło w góry i wiele przełęczy otwierało przez nie przejście, lecz większość tych dróg była tylko zwod- niczą pułapką. Tam na nizinie – myślał Bilbo – trwa lato”; 
*Co zapewnia mu tę wszechwiedzę? 
– podąża śladem bohaterów, np. „żałuję, że z braku czasu nie mogę wam powtórzyć chociaż kilku opowieści”; 
* W jaki sposób sugeruje, że opisywany świat i bohaterowie są mu bliscy?
– używa wskazujących na to określeń, np. „nasi podróżni”; 
*Jak można nazwać narratora, który w taki właśnie sposób snuje opowieść? 
– gawędziarz, 
– bajarz.


3. Miejsce akcji (a teraz zadanie dla Ciebie)

    Akcja rozpoczyna się w norce Bilba, w Bag End. Kolejne miejsca akcji to przystanki wyprawy bohaterów. Zapisz nazwy tych miejsc.



Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...