środa, 22 kwietnia 2020

Przecinek w zdaniu pojedynczym - czwartek - VI

DZIŚ przecinek! :)

Proszę o zapoznanie się z najważniejszymi zasadami 
stawiania przecinka i przepisanie każdej z zasad
 do zeszytu (UWAGA! wystarczy napisać jeden 
przykład, czyli jedno zdanie). Zaznaczyłam na niebiesko
to, co należy przepisać. 

W zdaniu pojedynczym stosujemy przecinek

  • Przecinek oddziela takie same części zdania (przydawki, podmioty, okoliczniki) tworzące szereg:
    • Polacy, Niemcy, Węgrzy i Czesi spotkali się… (podmiot szeregowy)
    • Wrócił do szkoły zdrowy, wypoczęty, pełen sił i ochoty do nauki.
    • Efektem jest „Pan Tadeusz”, pełen nostalgii poemat narodowy o raju utraconym.
Uwaga! Nie oddzielamy przecinkiem przydawek nierównorzędnych:
Kolejny czarny płaszcz kupiłam w Rzymie.
(pierwsza przydawka określa całe połączenie – drugą przydawkę i określany rzeczownik).
Zapamiętaj prostą zasadę: czasowniki w zdaniu muszą być oddzielone albo spójnikiem, 
albo przecinkiem, np.
Mama ugotowała wczoraj zupę, ulepiła pierogi i upiekła ciasto.
  • Przecinek występuje między elementami powtórzonymi:
    • Długo, długo o tym myślał.
    • W Dobrzynie, bracie, wielkie, wielkie zamieszanie.
  • Poprzedza spójniki o funkcji przeciwstawnej i wynikowej: aleleczawięctoteżzatem, jednak:
    • Mówił szybko, ale wyraźnie.
    • Dobro zawsze zwycięża, a nie zło.
    • Marek pilnie się uczył, toteż egzamin zdał doskonale.
    • Starał się, jednak nie udało mu się zakwalifikować do finału.
  • Oddziela się przecinkiem wyrazy w wołaczu, zwykle poza związkami składniowymi:
    • Pani Ewo, proszę wejść!
    • Panie Tadeuszu, nich pan podejdzie!
    • Tomek, przestań hałasować!
  • Po wykrzyknieniach typu: ochachechoj, stojących na początku zdania, umieszcza się przecinek, np.:
    • Ach, gdyby to można było przewidzieć.
Nie ma przecinka przed spójnikami o charakterze łącznym, rozłącznym i wyłączającym:
  • iorazalbolubtudzieżabądźczyanijakbyniżni.
    • Wrócił do pracy zdrowy i wypoczęty.
    • Chciałbym się uczyć biologii lub chemii.
    • Nie poruszał ręką ani nogą.
    • Między ustami a brzegiem pucharu.
Uwaga! Gdy te spójniki są powtórzone, oddziela się je przecinkami:
Lubił i komedie, i horrory, i melodramaty.
  • Jeśli porównanie składa się tylko z wyrazu porównującego (jakjakbyjako) i słowa –
  • skojarzenia, przecinka nie ma:
    • Ma zęby jak koń.
źródło - aleklasa.pl



Wykonajcie ćwiczenia: 


https://wordwall.net/pl/resource/1274641/polski/wstaw-sp%c3%b3jnik-pami%c4%99taj-o-interpunkcji



UWAGA! 
Poniżej przypomnienie dla uczniów piszących jutro pracę klasową, czyli VIc i VIb




Pamiętaj, że będę zwracać uwagę na następujące elementy:
Treść:
  • czy wypowiadasz się zgodnie z tematem,
  • czy we wstępie przedstawiasz charakteryzowaną postać( jak się nazywa, skąd ją znasz, ile ma lat, kim jest, skąd pochodzi, jaka jest jej sytuacja rodzinna).
  • czy w rozwinięciu opisujesz:
a) wygląd bohatera(sylwetkę, twarz, włosy, sposób ubierania się i poruszania- muszą być to tylko wiarygodne informacje),
b) cechy usposobienia, charakteru i umysłu, a każde z nich popierasz uzasadnieniem.
    c) wskazujesz jego zainteresowania(hobby, umiejętności),
  • czy w zakończeniu przedstawiasz własną opinię na temat charakteryzowanej postaci.
Kompozycja:
  • czy stosujesz akapity,
  • czy stosujesz narrację pierwszoosobową.
Styl i język:
  • piszesz jasno i logicznie,
  • stosujesz bogate słownictwo, unikasz powtórzeń,
Estetyka:
  • czy piszesz estetycznie i czytelnie.
Ortografia i interpunkcja:
  • tym razem wspólnie sprawdzimy poprawność ortograficzną i interpunkcyjną,
  • korzystaj ze słowniczka ortograficznego.


Tematy prac podam jutro o godzinie 8.30. Na prace czekam do 11.20. Proszę je odesłać na mój adres 
kinga31b@gmail.com .

Piszemy w programie Word lub na kartce A4 i odsyłamy. Praca powinna liczyć minimum 160 słów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję! :)

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...