馃槉馃拞Zanim przejdziemy do w艂a艣ciwego tematu, prosz臋 sprawdzi膰 swoje wczorajsze notatki, oto przyk艂adowe odpowiedzi do zada艅 z podr臋cznika:
4. zdanie z艂o偶one z podrz臋dnym dope艂nieniowym
5. Kondor: prowokuje, manipuluje, stosuje eufemizmy
Kronopio: k艂amie, prawi komplementy
6. (do wyboru przez ucznia)
7. eufemizm np.: wydziela膰 nieprzyjemny zapach,
pachnie膰 nieciekawie
antonim: pachnie膰
8. Kondor - ptak Kronopio - posta膰
9. pi臋kniej, wi臋cej (przys艂贸wek, forma fleksyjna (1.1) stopie艅 wy偶szy od: wiele, du偶o), ca艂kowicie, wysoko.
10. wielkie - wi臋ksze - najwi臋ksze
pi臋kny, pi臋kniejszy, najpi臋kniejszy
ma艂a, mniejsza, najmniejsza
np. grafitowy (nie ma przedmiot贸w mniej czy bardziej grafitowych), stratosferyczny, ponadd藕wi臋kowy
11. A - s. naukowy
B - s. publicystyczny
My艣l臋, 偶e doskonale wiecie - co to jest cyberprzemoc, dlatego prosz臋 tylko o to, aby艣cie przyjrzeli si臋 ulotce ze strony 266. Bez w膮tpienia ma ona perswazyjny charakter, wypiszcie w zeszycie 艣rodki j臋zykowe, kt贸re waszym zdaniem na to wp艂ywaj膮.
Je艣li masz trudno艣ci z wykonaniem tego zadania, koniecznie przeczytaj poni偶sze wiadomo艣ci, przypomnij sobie - co to jest perswazja:
Jak rozpozna膰 j臋zyk perswazji?
Istniej膮 艣rodki j臋zykowe – s艂owa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pe艂nieniu impresywnej funkcji j臋zyka. Realizuj膮 j膮 np. czasowniki: „musie膰”, „powinien”, „trzeba”, a tak偶e tryb rozkazuj膮cy, pytania u偶yte w funkcji trybu rozkazuj膮cego („Czy zechcia艂by艣 wys艂a膰 list?”, „Czy mo偶esz mi poda膰 s贸l?”) i pytania retoryczne.
Mechanizmy perswazji to takie, kt贸re
maj膮 na celu:
· - zwalnia膰 odbiorc臋 od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej mo偶liwej
drogi: „Pomo偶emy”; „Wyj艣cie z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Ka偶dy, kto
naprawd臋 chce..., musi...”;
·
kreowa膰 wsp贸ln膮 dla odbiorcy i nadawcy rzeczywisto艣膰 (u偶ycie form
gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, nar贸d okrutnie do艣wiadczony przez
histori臋...”; „My si臋 nie poddamy!”;
·
warto艣ciowa膰, przypisuj膮c 艂atwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”,
a negatywne cechy – grupie „oni”;
·
pot臋gowa膰 emocje i ogranicza膰 racjonaln膮 refleksj臋 poprzez odwo艂ywanie si臋
do akceptowanych warto艣ci.
Pomocny na pewno oka偶e si臋 filmik, ogl膮dali艣my go r贸wnie偶 w szkole :
https://youtu.be/nc-AedqLB_Q
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz
Dzi臋kuj臋! :)