艣roda, 6 maja 2020

Jak walczy膰 z cyberprzemoc膮? - 7 maja - VIIIB

Temat: Jak walczy膰 z cyberprzemoc膮?


馃槉馃拞Zanim przejdziemy do w艂a艣ciwego tematu,  prosz臋 sprawdzi膰 swoje wczorajsze notatki, oto przyk艂adowe odpowiedzi do zada艅 z podr臋cznika:

4. zdanie z艂o偶one z podrz臋dnym dope艂nieniowym
5. Kondor: prowokuje, manipuluje, stosuje eufemizmy
    Kronopio: k艂amie, prawi komplementy
6. (do wyboru przez ucznia)
7. eufemizm np.: wydziela膰 nieprzyjemny zapach,
    pachnie膰 nieciekawie
    antonim: pachnie膰
8. Kondor - ptak    Kronopio - posta膰
9. pi臋kniej, wi臋cej (przys艂贸wek, forma fleksyjna (1.1) stopie艅 wy偶szy od: wiele, du偶o), ca艂kowicie, wysoko.
10. wielkie - wi臋ksze  - najwi臋ksze
      pi臋kny, pi臋kniejszy, najpi臋kniejszy
      ma艂a, mniejsza, najmniejsza
np. grafitowy (nie ma przedmiot贸w mniej czy bardziej grafitowych), stratosferyczny, ponadd藕wi臋kowy
11. A - s. naukowy
      B - s. publicystyczny






My艣l臋, 偶e doskonale wiecie - co to jest cyberprzemoc, dlatego prosz臋 tylko o to, aby艣cie przyjrzeli si臋 ulotce  ze strony 266.  Bez w膮tpienia ma ona  perswazyjny charakter, wypiszcie w zeszycie 艣rodki j臋zykowe, kt贸re waszym zdaniem na to wp艂ywaj膮.




Je艣li masz trudno艣ci z wykonaniem tego zadania, koniecznie przeczytaj poni偶sze wiadomo艣ci,  przypomnij sobie - co to jest perswazja: 


                             Jak rozpozna膰 j臋zyk perswazji?


Istniej膮 艣rodki j臋zykowe – s艂owa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pe艂nieniu impresywnej funkcji j臋zyka. Realizuj膮 j膮 np. czasowniki: „musie膰”, „powinien”, „trzeba”, a tak偶e tryb rozkazuj膮cy, pytania u偶yte w funkcji trybu rozkazuj膮cego („Czy zechcia艂by艣 wys艂a膰 list?”, „Czy mo偶esz mi poda膰 s贸l?”) i pytania retoryczne.
 M
echanizmy perswazji to takie, kt贸re maj膮 na celu:

·         - zwalnia膰 odbiorc臋 od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej mo偶liwej drogi: „Pomo偶emy”; „Wyj艣cie z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Ka偶dy, kto naprawd臋 chce..., musi...”;
·         kreowa膰 wsp贸ln膮 dla odbiorcy i nadawcy rzeczywisto艣膰 (u偶ycie form gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, nar贸d okrutnie do艣wiadczony przez histori臋...”; „My si臋 nie poddamy!”;
·         warto艣ciowa膰, przypisuj膮c 艂atwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”, a negatywne cechy – grupie „oni”;
·         pot臋gowa膰 emocje i ogranicza膰 racjonaln膮 refleksj臋 poprzez odwo艂ywanie si臋 do akceptowanych warto艣ci.

Brak dost臋pnego opisu zdj臋cia.

Pomocny na pewno oka偶e si臋 filmik, ogl膮dali艣my go r贸wnie偶 w szkole : 

https://youtu.be/nc-AedqLB_Q

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Dzi臋kuj臋! :)

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo mi艂o powita膰 Was na moim blogu! Wakacje ju偶 dawno min臋艂y, ale dla Was dobry czas trwa, sz...