środa, 6 maja 2020

Jak walczyć z cyberprzemocą? - 7 maja - VIIIB

Temat: Jak walczyć z cyberprzemocą?


😊💆Zanim przejdziemy do właściwego tematu,  proszę sprawdzić swoje wczorajsze notatki, oto przykładowe odpowiedzi do zadań z podręcznika:

4. zdanie złożone z podrzędnym dopełnieniowym
5. Kondor: prowokuje, manipuluje, stosuje eufemizmy
    Kronopio: kłamie, prawi komplementy
6. (do wyboru przez ucznia)
7. eufemizm np.: wydzielać nieprzyjemny zapach,
    pachnieć nieciekawie
    antonim: pachnieć
8. Kondor - ptak    Kronopio - postać
9. piękniej, więcej (przysłówek, forma fleksyjna (1.1) stopień wyższy od: wiele, dużo), całkowicie, wysoko.
10. wielkie - większe  - największe
      piękny, piękniejszy, najpiękniejszy
      mała, mniejsza, najmniejsza
np. grafitowy (nie ma przedmiotów mniej czy bardziej grafitowych), stratosferyczny, ponaddźwiękowy
11. A - s. naukowy
      B - s. publicystyczny






Myślę, że doskonale wiecie - co to jest cyberprzemoc, dlatego proszę tylko o to, abyście przyjrzeli się ulotce  ze strony 266.  Bez wątpienia ma ona  perswazyjny charakter, wypiszcie w zeszycie środki językowe, które waszym zdaniem na to wpływają.




Jeśli masz trudności z wykonaniem tego zadania, koniecznie przeczytaj poniższe wiadomości,  przypomnij sobie - co to jest perswazja: 


                             Jak rozpoznać język perswazji?


Istnieją środki językowe – słowa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pełnieniu impresywnej funkcji języka. Realizują ją np. czasowniki: „musieć”, „powinien”, „trzeba”, a także tryb rozkazujący, pytania użyte w funkcji trybu rozkazującego („Czy zechciałbyś wysłać list?”, „Czy możesz mi podać sól?”) i pytania retoryczne.
 M
echanizmy perswazji to takie, które mają na celu:

·         - zwalniać odbiorcę od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej możliwej drogi: „Pomożemy”; „Wyjście z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Każdy, kto naprawdę chce..., musi...”;
·         kreować wspólną dla odbiorcy i nadawcy rzeczywistość (użycie form gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, naród okrutnie doświadczony przez historię...”; „My się nie poddamy!”;
·         wartościować, przypisując łatwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”, a negatywne cechy – grupie „oni”;
·         potęgować emocje i ograniczać racjonalną refleksję poprzez odwoływanie się do akceptowanych wartości.

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Pomocny na pewno okaże się filmik, oglądaliśmy go również w szkole : 

https://youtu.be/nc-AedqLB_Q

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję! :)

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...