😊💆Zanim przejdziemy do właściwego tematu, proszę sprawdzić swoje wczorajsze notatki, oto przykładowe odpowiedzi do zadań z podręcznika:
4. zdanie złożone z podrzędnym dopełnieniowym
5. Kondor: prowokuje, manipuluje, stosuje eufemizmy
Kronopio: kłamie, prawi komplementy
6. (do wyboru przez ucznia)
7. eufemizm np.: wydzielać nieprzyjemny zapach,
pachnieć nieciekawie
antonim: pachnieć
8. Kondor - ptak Kronopio - postać
9. piękniej, więcej (przysłówek, forma fleksyjna (1.1) stopień wyższy od: wiele, dużo), całkowicie, wysoko.
10. wielkie - większe - największe
piękny, piękniejszy, najpiękniejszy
mała, mniejsza, najmniejsza
np. grafitowy (nie ma przedmiotów mniej czy bardziej grafitowych), stratosferyczny, ponaddźwiękowy
11. A - s. naukowy
B - s. publicystyczny
Myślę, że doskonale wiecie - co to jest cyberprzemoc, dlatego proszę tylko o to, abyście przyjrzeli się ulotce ze strony 266. Bez wątpienia ma ona perswazyjny charakter, wypiszcie w zeszycie środki językowe, które waszym zdaniem na to wpływają.
Jeśli masz trudności z wykonaniem tego zadania, koniecznie przeczytaj poniższe wiadomości, przypomnij sobie - co to jest perswazja:
Jak rozpoznać język perswazji?
Istnieją środki językowe – słowa i formy gramatyczne – wyspecjalizowane w pełnieniu impresywnej funkcji języka. Realizują ją np. czasowniki: „musieć”, „powinien”, „trzeba”, a także tryb rozkazujący, pytania użyte w funkcji trybu rozkazującego („Czy zechciałbyś wysłać list?”, „Czy możesz mi podać sól?”) i pytania retoryczne.
Mechanizmy perswazji to takie, które
mają na celu:
· - zwalniać odbiorcę od dokonania wyboru poprzez wskazanie jedynej możliwej
drogi: „Pomożemy”; „Wyjście z tej sytuacji jest tylko jedno...”; „Każdy, kto
naprawdę chce..., musi...”;
·
kreować wspólną dla odbiorcy i nadawcy rzeczywistość (użycie form
gramatycznych zbioru „my”): „My, Polacy, naród okrutnie doświadczony przez
historię...”; „My się nie poddamy!”;
·
wartościować, przypisując łatwo rozpoznawalne pozytywne cechy grupie „my”,
a negatywne cechy – grupie „oni”;
·
potęgować emocje i ograniczać racjonalną refleksję poprzez odwoływanie się
do akceptowanych wartości.

Pomocny na pewno okaże się filmik, oglądaliśmy go również w szkole :
https://youtu.be/nc-AedqLB_Q
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję! :)