wtorek, 12 maja 2020

Sprawdź siebie - 13- 14 maja VIIIB

Zachęcam Was do sprawdzenia swoich wiadomości - ten temat będziemy  realizować na dwóch godzinach, czyli dzisiaj i jutro. 



Proszę Was o przeczytanie tekstu, który znajduje się na stronie 273.
Postarajcie się (ustanie) odpowiedzieć na postawione niżej pytania - 1- 3.

Następnie przeczytajcie kolejny tekst - strona 274-275.

Zapiszcie w zeszycie odpowiedzi do zadań:4,6,7,8, - strona 275,
9, 10, 11, 12, 13, 14 - strona 276.




Zadania: 6 i 10 mogą być dla Was niezrozumiałe, dlatego daję małe podpowiedzi: 



 Szablony językowe to konstrukcje, które są często używane. Są to wszelkiego rodzaju formułki np. "Piszę do Pana z prośbą", "Serdeczne życzenia", "Z okazji świąt", „Z poważaniem” Dzięki szablonom językowym wiemy jak poprawnie rozpocząć i zakończyć list, bądź inne pismo, w którym należy użyć języka formalnego. Szablony językowe niestety mogą też negatywnie wpływać na nasze bogactwo językowe. Czerpiemy je zazwyczaj od osób publicznych, ogólnie znanych. Przykładami takich szablonów może być np. „dziura budżetowa”, „element gry politycznej”, czy formułka „subskrybujcie mój kanał” bardzo często używana przez youtuberów. 


Świadomi użytkownicy języka nie nadużywają szablonów językowych. Wyrazy modne (nie ma tego w tematach, ale to się łączy z szablonami w pewnym sensie) Wyrazy modne są to takie wyrazy, po które sięgamy bardzo często, zamiast używać wyrazów o tym samym znaczeniu. Na początku wyrazy modne sprawiają wrażenie atrakcyjnych i ciekawych, jednak po pewnym czasie stają się uciążliwe i banalne. Należy uważać na takie wyrazy, ponieważ między innymi sprawiają, że nasz język staje się ubogi.


 Nie należy też wyrazów modnych nadużywać. Przykłady: 1. Wulgaryzmy. 2. Wyrazy powstałe na skutek mody na poprawność polityczną (czyli przykładowo popularny 'afroamerykanin' czy też 'osoba wyznania mojżeszowego'; chodzi tu mniej więcej o nadużywanie poprzednio 'obowiązujących' form nacechowując je negatywnie, czy też ich celowe przekręcanie etc.). 3. Wyrazy spolszczone i zapożyczone (ze szczególnym uwzględnieniem mody na kulturę zachodnią i fascynacje językiem getta z rap'owych teledysków) np. fit, lajfstajl. 4. Wyrazy rozpowszechnione przez media (zwroty używane przez polityków, publicystów; język reklamy). 5. Wyrazy charakterystyczne dla subkultur i środowisk np. w środowisku szkolnym kosa, lufa-jedynka, buda-szkoła 6. Wyrazy, zwroty, maniery językowe używane w celach stylizacji własnej osoby (przykładowo: używanie zwrotów niespotykanych/niezrozumiałych w danym towarzystwie) 7. Wyrazy powstałe na skutek zwiększenia intensywności i prędkości życia (czyli głównie skrótowce).


Wart – niewart - wyrazy wartościujące

Wartościować – to inaczej ‘oceniać, przypisywać komuś lub czemuś wartości dodatnie albo ujemne lub określać, że coś jest pozytywne albo negatywne, dobre albo złe’. Oceny w języku polskim możemy wyrażać wprost – za pomocą słów, w których znaczeniu zapisana jest informacja o wartości. Są to wyrazy typu: zły – dobrydodatni – ujemygodny – niegodnywart – niewart itp. Często słowo nazywające coś pozytywnego ma swój antonim (wyraz o przeciwstawnym znaczeniu), oznaczający ocenę negatywną. Wyrazy, za pomocą których wprost wyrażamy oceny, nazywamy słowami wartościującymi wprost.
Częściej jednak wartościujemy coś za pomocą wyrazów, które kojarzą się z „dobrymi albo złymi” dla nas zjawiskami, a w ich definicjach brakuje informacji o ocenie. Przykładowo: rzeczownik matka ma podstawowe znaczenie ‘kobieta, która urodziła dziecko’, częściej jednak ważniejsze jest znaczenie tego słowa, które wynika z tekstu (kontekstu). Z pojęciem matki przecież łączą się takie wyrazy, jak miłośćtroskaopiekuńczośćdobroć. Słowo to nie wartościuje wprost, ale wzbudza pozytywne skojarzenia i przywołuje nazwy innych wartości.


O zdjęcie zadań poproszę jutro 😊

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję! :)

Drodzy Uczniowie! Jest mi bardzo miło powitać Was na moim blogu! Wakacje już dawno minęły, ale dla Was dobry czas trwa, sz...